Disqus Version 3 untuk Blogger


Salam kepada semua pembaca setia blog aku. Hari ini ada berita gembira kepada blogger admin yang dah install disqus comment system dalam blog dan juga pengunjung blog yang dah install disqus comment system dalam blog. Sepertimana saya dah buat beberapa tutorial memasang di blog sebelum ini. anda boleh rujuk sini:


Pastikan anda dah pasang disqus comment system dalam blogger anda untuk menikmati kelebihan update baru ini. Nak tahu. teruskan mambaca.


Disqus telah melancarkan version 3 pada 25 August 2009. Berita panas dan function baru dah pun dikeluarkan.

Apa yang baru dalam disqus comment system ini.

Disqus telah memperkenalkan 2 set fungsi utama dalam panel admin disqus.
Disqus Comments (DC) [khas untuk admin blogger]
Seperti yang saya dah buat entri sebelum ini. DC ini adalah bukan benda baru, tetapi sekarang sudah ada upgrade baru yang menarik. Antara upgrade adalah:
  • Panel Admin baru, membolehkan admin blogger control comment bilangan komen yang besar dan penguruskannya. Ini adalah amat penting kepada blogger masa kini kerana. Komen mengomen dalam blog adalah menjadi aktiviti harian yang kerap dan banyak dalam perbincangan entri blog. So kita sebagai admin blog kene jaga setiap komen yang dihantar oleh pengunjung dengan reply kome tersebut. Blogger admin tidak perlu datang ke blog atau entri untuk reply setiap komen pengunjung blog anda. Anda hanya perlu login Disqus dan uruskan semua komen blog dan enrti dalam satu paparan skrin sahaja. Reply komen yang tidak perlu refresh page tiap kali post komen. Anda lebih senang dapat tahu reply komen oleh pengunjung blog anda bagi entri lama. Disqus akan bantu anda susun komen terbaru mengikut entri. Admin boleh reply setiap komen dengan pantas dan mengalakkan reply dari pengunjung blog anda.
  • Penghalang SPAM automatik, Spam bukan perkara biasa kepada admin blogger, segelintir pengunjung tidak bertanggungjawap dan juga dengki akan menghantar komen yang tidak ada kaitan dengan entri.  Hantar komen yang banyak sehingga menyusahkan pengunjung lain untuk mengomen. Disqus menyediakan word filter, boleh menapis perkataan yang kurang elok di blog anda. 
  • Avatar anda dari facebook atau profile - Sebelum versi 3 ini. Avatar perlu diupload untuk siaran avatar komen. Tetapi sekarang anda hanya perlu integrate facebook dan meggunakan avatar tersebut. Sekiranya anda tukar avatar di facebook, automatik avatar admin DC akan ditukar.
  • Theme baru admin DC. Sebelum ini Themes dia agak bosan, warna kelabu. Tetapi versi 3 diperkenalkan dengan panel admin yang agak sejuk mata memandang dan tidak menyakitkan mata. Warna biru muda,  yang amat ketara digunakan oleh website terkemuka seperti facebook, myspace, friendster, wordpress. Jadi saya rasa anda akan suka theme baru admin ini. Tiada lagi kelabu lagi. 
  • Theme baru juga untuk form komen di blog anda. Rujuk komen aku untuk contoh. Anda boleh tukar theme baru di Setting > Customize > [Choose a theme] >  Nercissus > Save. (rujuk gambar ini)
Upgrade diatas boleh digunakan admin blogger yang sudah pasang disqus dalam blogger. Happy Blogging.
Disqus Profile. (DP)
Dituju khas kepada pengomen yang tiada blog. Pengomen bebas blog. Sekiranya anda pengomen aktif, ini berita baik untuk anda. Ingat admin tidak perlu profile ini, sebab akan ada di panel secara automatik apabila Install DC. Anda boleh dapatkan profile baru yang penuh dengan functon menarik di. http://disqus.com/profile/ 
Apa kebaikan ada profile Disqus Sendiri.?
  • Anda akan ada profile sendiri url : http://disqus.com/username_anda. Profile ini akan ada semua komen anda di blog-blog anda pernah mengomen [blog yang ada pasang Disqus]. Semua komen anda sebelum ini akan disimpan untuk menyenangkan anda cek reply pada masa kelak atau bila-bila masa.
  • Anda boleh tengok berapa ramai like komen anda diserata dunia. Menyenangkan anda meningkatkan skill untuk mengomen blog, seterusnya dapat menarik pembaca.
  • Dengan ada profile ini, pengomen boleh setting facebook dan Twitter sendiri di profile Disqus. Memboleh anda komen blog favourite anda dengan identity facebook atau twitter anda(avatar dan username). P/s banyak lagi social network disediakan termasuk youtube untuk diintegrasi.
  • Anda boleh set auto-facebook-wallpost atau Auto-Twits di profile. Auto-Facebook-Wallpost - setiap komen yang anda post dimana blog akan dipost wall faceboo. Ini menyenang kan member anda di facebook apa aktiviti atau komen anda di blog favourite anda dan juga menarikkan lagi perbincangan anda di facebook. Secara ringkas menarikkan lagi profile facebook anda. Auto-Twits pula -komen anda akan post di twitter anda dan kongsi dengan follower twitter anda. Kalo anda tidak minat dengan servis auto-post ini anda boleh Disable kan di profile Disqus anda.
  • Anda boleh edit atau delete komen anda di profile anda yang anda pernah komen di serata dunia di blog yang ada Disqus ini.
  • Subcribe untuk entri komen blog tertentu. Mungkin entri tertentu anda nak tahu komen terbaru dipost masa kesemasa.
Nampak itu sahaja dapat diperahkan kepala otak aku untuk share bersama anda. Harap info yang diberikan memaanfatkan anda dalam mengurus kan aktiviti harian internet dengan lebih berkesan. Mari kita jelajah blog blog di luar sana mencari pengalaman yang luar biasa dalam masa yang singkat. Anda diminta Follow Blog Ini atau Subscribe untuk mendapatkan article terbaru. Terima Kasih.

Komen anda......

Leave a Reply