Disqus Comment System - Untuk Facebook-Blogger Malaysia


Blogger Malaysia !!! Tip baru untuk anda berkenaan dengan commentbox blogger (blogspot) anda. Seperti yang sedia ada dalam semua blog blogspot sekarang. Seperti yang kita tahu, pelanggan yang datang ke blog kita perlu masuk info bio (nama, email, url) sebelum tinggalkan komen di blog anda. Ada yang rajin dan ada juga yang susah untuk isi borang itu.

User akan megunakan ID google, Livejurnal, Wordpress, Typepad, AIM, atau OpenID sebelum komen blog anda. Saya sendiri akan guna ID google untuk komen di blog lain. Persoalannya sekarang berapa ramai lagi di luar sana yang guna login selain ID google (LiveJurnal dan sebagainya). Sekiranya tidak ada ID lain digunakan, maka rugi anda tidak megunakan Disqus Comment System(DCS).



Disqus Comment System(DCS). Apa itu DCS? DCS merupakan system komen untuk blog atau website dimana pelanggan yang datang ke blog anda akan meggunakan ID Login website terkenal seperti Facebook, Twitter untuk memberi komen di blog. Blogger tidak perlu risau berkenaan dengan user yang tidak mempunyai akaun facebook atau twitter. User masih boleh komen mengguna emailnya.

Apa yang menarik dan kelebihan menggunakan DCS ini selain Login ID ?


  • Mempunyai avatar dalam komen. (Facebook atau Twitter).
  • Boleh reply komen kepada individu tertentu.
  • Tidak perlu susah-susah mengisi email dan url.
  • Mempunyai susunan yang kemas berbanding borang komen blogger.
  • Menambahkan Traffic blog anda berlipat kali.
  • Membolehkan pelanggan kongsi isi blog anda dengan kawan di facebook. (Facebook wallpost).
  • Login facebook (atau twitter) mencukupi untuk memberi komen di blog anda.
  • Dan banyak lagi. (Sekadar megunakan menggunakan ID google Disqus ini banyak kelebihan dia).
DCS ini baru dapat tahu daripada website terkenal yang aku kunjungi selalu, masih baru di blog malaysia. Jadi bair anda cepat install DSC ini untuk menikmati kehebatan awal. Ini sahaja untuk hari ini. Insyallah esok saya akan tunjuk cara untuk install DSC di blog anda.

Leave a Reply